DYREKTYWA OMNIBUS – między skuteczną promocją a etyką

Jak sprzedawać i reklamować zgodnie z aktualnymi przepisami

29.08.2023, 16:30

Dyrektywa Omnibus – między skuteczną promocją a etyką

Począwszy od dn. 1 stycznia 2023 r., w związku z implementacją do polskiego porządku prawnego dyrektywy „Omnibus”, fundamentalnej zmianie uległ sposób informowania konsumentów o stosowanych przez przedsiębiorców obniżkach cen. Zmiany te mają niebagatelne znaczenie dla konsumentów i przedsiębiorców wszystkich branż. Ich zakres jest zakrojony szeroko: odnoszą się do promocji produktów i usług oraz każdego kanału komunikacji, w którym prezentowana jest informacja o obniżce ceny. Co najistotniejsze z punktu widzenia praktyków z branży marketingowej i prawniczej – nowe przepisy odnoszą się nie tylko do ogłoszenia o obniżce ceny jako takiego (np. na półce sklepu stacjonarnego czy on-line), ale dotyczą także szeroko pojętych przekazów reklamowych, które w jakikolwiek sposób informują konsumentów o korzyści cenowej. Zmiany w prawie konsumenckim wymagają gruntowanego przebudowania procesów marketingowych, kontraktowania i obsługi posprzedażnej przez przedsiębiorców segmentu B2C. Pomimo wytycznych Komisji Europejskiej i wyjaśnień UOKiK w kwestii interpretacji nowych przepisów, rynek wciąż zmaga się z pewnymi pytaniami bez odpowiedzi. Warto poznać możliwe kierunki interpretacyjne w obliczu tego, że Prezes UOKiK rozpoczął intensywne kontrole u przedsiębiorców w celu weryfikacji prowadzonych przez nich kampanii sprzedażowych pod kątem zgodności z przepisami „Omnibus”. Na te i inne kwestie postaramy się sobie odpowiedzieć we wspólnym gronie podczas webinarium w dn. 29 sierpnia br. Podejmiemy także próbę wskazania, w którym miejscu orzecznictwo Komisji Etyki Reklamy i Prezesa UOKiK w zakresie reklamy ofert cenowych znajduje punkt styku i czy istnieje ryzyko wzajemnego wykluczania.
Po szkoleniu uczestnicy będą wiedzieć, w jaki sposób prezentować komunikację marketingową i ceny w ramach promocji. W związku z tym uczestnicy będą umieć:
prowadzić kampanie marketingowe w zgodzie z nowymi przepisami, oznaczać ceny w miejscu sprzedaży w odpowiedni sposób, redagować poprawne hasła reklamowe i disclaimery w każdym kanale komunikacji. Co za tym idzie, uczestnicy zyskają cenną świadomość nowego podejścia do obsługi klienta będącego konsumentem, a także tzw. „przedsiębiorcy na prawach konsumenta” w nowej rzeczywistości prawnej.
WIĘCEJ > < MNIEJ
150,00 zł (rejestracja do 15 sierpnia) 175,00 zł (rejestracja do 23 sierpnia) 199,00 zł (rejestracja po 24 sierpnia) Liczba miejsc ograniczona. Link do udziału wysyłamy osobom zarejestrowanym dzień przed wydarzeniem.
ZAREJESTRUJ SIĘ
ZAGADNIENIA Jaka jest podstawa zmian w podejściu do ogłaszania promocji cenowych? Dotychczasowe wybrane orzecznictwo KER RR i Prezesa UOKiK odnoszące się do obniżek cen. Jak stosować nowe przepisy w praktyce? – Zasada odnoszenia się do odpowiedniej ceny referencyjnej
– Ogólne ogłoszenia o obniżkach cen typu -x% lub -x zł
– Wyprzedaż „ostatnich sztuk”
– Artykuły niepełnowartościowe
– Towary ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności
– Gazetki promocyjne
Do jakich przekazów przepisy „Omnibus” nie mają zastosowania? – Programy lojalnościowe, kody rabatowe, kupony
– Spersonalizowane obniżki cen
– Oferty warunkowe lub wiązane
– Reklama porównawcza
U zbiegu prawa i etyki w reklamie korzyści cenowej – czy zawsze idą w parze? Q&A
ZAREJESTRUJ SIĘ
PROWADZĄCY
mec. Agnieszka Kowalczyk-Zagaj Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Ekspertka w dziedzinie prawa ochrony konsumentów. Od 2016 roku związana z Kancelarią Modzelewska&Paśnik. Była wieloletnią pracowniczką Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie specjalizowała się w sprawach z zakresu ochrony konsumentów i kierowała zespołem do spraw telekomunikacji i mediów. Doświadczenie zawodowe zdobywała w kancelariach, zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych. Prowadziła wiele spraw z zakresu ochrony interesów konsumentów, które zakończyły się precedensowymi rozstrzygnięciami – na etapie postępowania administracyjnego i sądowego, włącznie z postępowaniem przed Sądem Najwyższym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach z zakresu ochrony konsumentów, między innymi jako przedstawiciel Polski w grupach roboczych Komisji Europejskiej oraz w projektach grantowych w ramach unijnej sieci Consumer Protection Cooperation. Była również zaangażowana w procesy legislacyjne z zakresu prawodawstwa polskiego i unijnego.