“All of us who professionally use the mass media are the shapers of society. We can vulgarise that society. We can brutalise it. Or we can help lift it onto a higher level.” — William BernbachW świecie, w którym wrażliwość językowa zmienia się być może najszybciej w historii jest wiele kwestii związanych z etyką języka i jego używaniem w mediach masowych, na które nie ma prostych odpowiedzi. Ale spróbujmy przynajmniej sformułować pytania. Spotkajmy się w inkluzywnym i bezpiecznym środowisku zainicjowanym przez Komisję Etyki Reklamy oraz Radę Reklamy, by te pytania zdefiniować, a także, być może, zacząć na nie odpowiadać. Na samym początku przedstawię traumatyczny pretekst, w którym zderzyły się dwa różne podejścia do języka, opowiem o tych podejściach, wspomnę o ich mniej lub bardziej uświadomionych konsekwencjach, aby jak naszybciej oddać głos dyskutantom. Bo wartością jest rozmowa, a nie monolog. Mam nadzieję, że się zgadzasz. Im więcej różnych pól interpretacyjnych nakreślimy tym lepiej dla każdej osoby, która weźmie udział w tej rozmowie lub będzie się jej przysłuchiwać. „Ja zresztą nie ufam ekspertom, bo nigdy nie wiem, kto wybierał tych ekspertów”. (Kultowe i konstytucyjne zdanie jednego z profesorów filozofii i etyki na UW). Wartością debaty będzie sam proces, a nie jakieś wskazówki czy odpowiedzi, które być może się pojawią, prawdopodobnie przy wielu zdaniach odrębnych. Padnie zapewne dużo intelektualnych słów kluczy uruchamiających emocje (OK, triggerów): poprawność językowa, dyplomacja, kreatywność, wyznaczanie granic, biznes, refleksja filozoficzna, wolność słowa, obraza uczuć, empatia. A czy któreś z nich powstanie z tego padnięcia? Pokaże czas. Postaram się tak poprowadzić debatę, by zbliżyć do prawdy czasu i prawdy języka. A wszystko z perspektywy twórcy komunikacji perswazyjnej, które jest narzędziem biznesu. Ale jak to wyjdzie, zależy od osób w niej uczestniczących. Rozróżniasz etykę od moralności, nie boisz się innych postaw moralnych i czujesz ciekawość, kiedy ktoś ma inaczej, niż Ty – ta debata jest dla Ciebie. Pracujesz w komunikacji perswazyjnej i czujesz odpowiedzialność za to jaki świat kształtujesz swoimi działaniami – ta debata jest dla Ciebie. Chcesz nabrać pewności, że to co robisz robisz dobrze – ta debata jest dla Ciebie. Chcesz coś w niej ulepszyć (bo zawsze można coś ulepszyć) – ta debata jest dla Ciebie. Nic Cię nie interesuje i wszystko wiesz najlepiej – ta debata jest dla Ciebie. Na pewno są osoby, dla których nie będzie w niej nic ciekawego, ale jak coś jest dla wszystkich to jest dla nikogo. A przynajmniej tak też mówią. Zapraszam jeszcze raz
WIĘCEJ >< MNIEJ
ZAREJESTRUJ SIĘ
ZAGADNIENIAZNACZENIE I WAGA SŁOWA W REKLAMIEPOPRAWNOŚĆ, DYPLOMACJA, EMPATIAKREATYWNOŚĆ I KALKULACJA BIZNESOWAGWARANTOWANA GORĄCA DYSKUSJA Z EKSPERTEM
ZAREJESTRUJ SIĘ
PROWADZĄCY
JACEK PAWLAKDyrektor kreatywny, strategiczny i właściciel tenpawlak 8. co. Mgr filozofii (specjalizacja estetyka i etyka) Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Zarządu Klubu Twórców Reklamy. Ekspert i nauczyciel komunikacji marketingowej. Juror i przewodniczący jury w polskich i międzynarodowych festiwalach kreatywności i efektywności: KTR, ADC*E, EFFIE, Young Creatives Eurobest. Przez 3 lata współprowadził godzinną audycję o komunikacji „Reklama Dymna” na antenie TOK FM. Członek Rady Marek Superbrands Polska V i VI edycji. Współpracuje z organizacjami pożytku publicznego (Watchdog.pl, Fundacja Inicjatyw Społeczno – Ekonomicznych, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja im. Stefana Batorego, Krytyka Polityczna). Trener Biznesu. Wykładowca w Szkole Mistrzów Reklamy, Collegium Civitas oraz na UW. Współtwórca programu nauczania w technikach reklamy. Wcześniej copywriter, dyrektor kreatywny i zarządzający polskich i międzynarodowych agencji reklamowych. Head of Communication w TestMeToo. Autor m. in. hasła PZPN Łączy nas piłka i jednej z najlepszych kampanii 30-lecia reklamy w Polsce „Chipsy przyszły”. Uhonorowany m. in. 30 x KTR, 6 x EFFIE, Film Lions Finalist Cannes Lions, Media Lions National Diploma Cannes Lions, Grand Prix oraz 18 x Złote Orły, Grand Prix oraz 7 x Golden Arrow, 4 x Kreatura, P8.G Advertising Award, iDea, Crackfilm, Shorts, IAA Socially Responsible Communications Award, Charity Campaign of the Year, European CSR Award Scheme for Partnerships Innovation and Impact in 2012.