Między uważnością a LITERALIZMEM

15.06.2023, 16:30

Między uważnością a LITERALIZMEM

“All of us who professionally use the mass media are the shapers of society. We can vulgarise that
society. We can brutalise it. Or we can help lift it onto a higher level.”
— William Bernbach
W świecie, w którym wrażliwość językowa zmienia się być może najszybciej w historii jest wiele kwestii związanych z etyką języka i jego używaniem w mediach masowych, na które nie ma prostych odpowiedzi. Ale spróbujmy przynajmniej sformułować pytania. Spotkajmy się w inkluzywnym i bezpiecznym środowisku zainicjowanym przez Komisję Etyki Reklamy oraz Radę Reklamy, by te pytania zdefiniować, a także, być może, zacząć na nie odpowiadać. Na samym początku przedstawię traumatyczny pretekst, w którym zderzyły się dwa różne podejścia do języka, opowiem o tych podejściach, wspomnę o ich mniej lub bardziej uświadomionych konsekwencjach, aby jak naszybciej oddać głos dyskutantom. Bo wartością jest rozmowa, a nie monolog. Mam nadzieję, że się zgadzasz. Im więcej różnych pól interpretacyjnych nakreślimy tym lepiej dla każdej osoby, która weźmie udział w tej rozmowie lub będzie się jej przysłuchiwać. „Ja zresztą nie ufam ekspertom, bo nigdy nie wiem, kto wybierał tych ekspertów”. (Kultowe i konstytucyjne zdanie jednego z profesorów filozofii i etyki na UW). Wartością debaty będzie sam proces, a nie jakieś wskazówki czy odpowiedzi, które być może się pojawią, prawdopodobnie przy wielu zdaniach odrębnych. Padnie zapewne dużo intelektualnych słów kluczy uruchamiających emocje (OK, triggerów): poprawność językowa, dyplomacja, kreatywność, wyznaczanie granic, biznes, refleksja filozoficzna, wolność słowa, obraza uczuć, empatia. A czy któreś z nich powstanie z tego padnięcia? Pokaże czas. Postaram się tak poprowadzić debatę, by zbliżyć do prawdy czasu i prawdy języka. A wszystko z perspektywy twórcy komunikacji perswazyjnej, które jest narzędziem biznesu. Ale jak to wyjdzie, zależy od osób w niej uczestniczących. Rozróżniasz etykę od moralności, nie boisz się innych postaw moralnych i czujesz ciekawość, kiedy ktoś ma inaczej, niż Ty – ta debata jest dla Ciebie. Pracujesz w komunikacji perswazyjnej i czujesz odpowiedzialność za to jaki świat kształtujesz swoimi działaniami – ta debata jest dla Ciebie. Chcesz nabrać pewności, że to co robisz robisz dobrze – ta debata jest dla Ciebie. Chcesz coś w niej ulepszyć (bo zawsze można coś ulepszyć) – ta debata jest dla Ciebie. Nic Cię nie interesuje i wszystko wiesz najlepiej – ta debata jest dla Ciebie. Na pewno są osoby, dla których nie będzie w niej nic ciekawego, ale jak coś jest dla wszystkich to jest dla nikogo. A przynajmniej tak też mówią. Zapraszam jeszcze raz
WIĘCEJ > < MNIEJ
ZAREJESTRUJ SIĘ
ZAGADNIENIA ZNACZENIE I WAGA SŁOWA W REKLAMIE POPRAWNOŚĆ, DYPLOMACJA, EMPATIA KREATYWNOŚĆ I KALKULACJA BIZNESOWA GWARANTOWANA GORĄCA DYSKUSJA Z EKSPERTEM
ZAREJESTRUJ SIĘ
PROWADZĄCY
JACEK PAWLAK Dyrektor kreatywny, strategiczny i właściciel tenpawlak 8. co. Mgr filozofii (specjalizacja estetyka i etyka) Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Zarządu Klubu Twórców Reklamy. Ekspert i nauczyciel komunikacji marketingowej. Juror i przewodniczący jury w polskich i międzynarodowych festiwalach kreatywności i efektywności: KTR, ADC*E, EFFIE, Young Creatives Eurobest. Przez 3 lata współprowadził godzinną audycję o komunikacji „Reklama Dymna” na antenie TOK FM. Członek Rady Marek Superbrands Polska V i VI edycji. Współpracuje z organizacjami pożytku publicznego (Watchdog.pl, Fundacja Inicjatyw Społeczno – Ekonomicznych, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja im. Stefana Batorego, Krytyka Polityczna). Trener Biznesu. Wykładowca w Szkole Mistrzów Reklamy, Collegium Civitas oraz na UW. Współtwórca programu nauczania w technikach reklamy. Wcześniej copywriter, dyrektor kreatywny i zarządzający polskich i międzynarodowych agencji reklamowych. Head of Communication w TestMeToo. Autor m. in. hasła PZPN Łączy nas piłka i jednej z najlepszych kampanii 30-lecia reklamy w Polsce „Chipsy przyszły”. Uhonorowany m. in. 30 x KTR, 6 x EFFIE, Film Lions Finalist Cannes Lions, Media Lions National Diploma Cannes Lions, Grand Prix oraz 18 x Złote Orły, Grand Prix oraz 7 x Golden Arrow, 4 x Kreatura, P8.G Advertising Award, iDea, Crackfilm, Shorts, IAA Socially Responsible Communications Award, Charity Campaign of the Year, European CSR Award Scheme for Partnerships Innovation and Impact in 2012.